Pietro Perugino in Napels

(foto Henk Woudsma)

Het altaarstuk 'Assumption with the Donor Oliviero Carafa', nu in de kapel van de Carafa familie in de rechter transept, was geschilderd door Pietro Perugino in 1508-1509 voor het hoge altaar van de Cattedrale di Santa Maria Assunta in Napels. Het was in de 18e eeuw weggehaald om plaats te maken de 'Assumption' van Pietro Bracci. In het bovenste deel zien we de Maagd in een mandorla bezaaid met cherubijnen en omgeven door een koor van engelen spelend met muziekinstrumenten. Onder haar zien wij een groep van figuren die op een brede vlakte staan omringd door heuvels. Onder hen is St. Thomas en St. Paul met zijn zwaard. Geknield verder een persoon die geïdentificeerd is als kardinaal Oliviero Carafa.

Perugino was een typisch vertegenwoordiger van de Umbrische school, speciaal wat betreft de dromerige stemming in zijn werk, de vrede en harmonie. Meesterlijk zijn zijn landschappen met bomen waarin het zonlicht speelt. In zijn compositie bereidde hij door zijn evenwichtige groepering de hoge renaissance voor. Van zijn vele leerlingen is Rafaël de bekendste.

Zie voor de ligging van de kathedraal: wandelroute A.